Częstochowa wzywa do budowy S-46: Kluczowy szlak dla bezpieczeństwa i rozwoju regionu!

W nadchodzącej sesji Rady Miasta, zaplanowanej na 25 września, kluczowym tematem będzie apel dotyczący realizacji drogi ekspresowej S-46, zwanej Szlakiem Staropolskim. Projekt tego stanowiska, opracowany z inicjatywy Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej, ma trafić do Prezesa Rady Ministrów. Samorządowcy podnoszą kwestię nadania inwestycji statusu priorytetowego, co ich zdaniem jest niezbędne dla rozwoju regionu.

Zapomniana w strategiach inwestycja

Radni wyrażają swoje obawy związane z brakiem uwzględnienia budowy drogi S-46 w aktualnych dokumentach strategicznych. Wskazują na niespełnione obietnice rządowe, co stwarza ryzyko dla rozwoju i bezpieczeństwa regionu. Podkreślają też, że Szlak Staropolski figurował w „Harmonogramie budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2007–2013”, a Ministerstwo Infrastruktury miało wcześniej deklarować wznowienie rozmów po 2025 roku.

Znaczenie dla bezpieczeństwa kraju

Budowa trasy Opole–Częstochowa–Kielce jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek, szczególnie w kontekście konfliktu na Ukrainie oraz zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Nowa droga ekspresowa mogłaby odegrać kluczową rolę w obronności Polski, umożliwiając szybki transport wojskowy i łącząc południowy zachód kraju z zakładami zbrojeniowymi Centralnego Okręgu Przemysłowego. Trasa ma również istotne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego, jako że przewidziana jest jako część infrastruktury wspierającej budowę elektrowni jądrowej w Bełchatowie.

Odciążenie dla obecnych dróg

Jednym z argumentów za budową S-46 jest jej potencjalna rola w odciążeniu autostrady A4, która jest jedną z najbardziej eksploatowanych tras w Polsce. Połączenie z autostradą A1 w Częstochowie mogłoby zwiększyć bezpieczeństwo oraz efektywność logistyczną zarówno dla mieszkańców, jak i przedsiębiorstw działających w regionie.

Perspektywy rozwoju gospodarczego

Droga S-46 miałaby nie tylko usprawnić transport, ale również przyspieszyć rozwój gospodarczy południowej i centralnej Polski. Poprzez połączenie kluczowych ośrodków przemysłowych, inwestycja może przyciągnąć nowych inwestorów oraz obniżyć koszty transportu. Radni przywołują przykład Rzeszowa, gdzie rozwój infrastruktury drogowej znacząco zwiększył atrakcyjność gospodarczą regionu, wskazując na możliwość podobnego efektu między Opolem a Kielcami.

Konsekwencje braku realizacji projektu

Samorządowcy ostrzegają, że brak realizacji drogi ekspresowej S-46 może doprowadzić do marginalizacji regionu Częstochowy i pobliskich powiatów w krajowej strategii infrastrukturalnej. Taka sytuacja grozi pogłębianiem różnic rozwojowych pomiędzy różnymi częściami Polski, co byłoby niekorzystne dla mieszkańców i lokalnej gospodarki.

Oczekuje się, że Rada Miasta Częstochowy przyjmie apel 25 września i skieruje go do premiera. Samorządowcy liczą na zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych oraz organizacyjnych, które pozwolą na jak najszybsze rozpoczęcie prac nad inwestycją.