Samorząd Częstochowy apeluje do rządu o przyjęcie pułapu taryfowego na sprężony gaz ziemny (CNG) dla mediów. Przy obecnych cenach koszt eksploatacji autobusu niskoemisyjnego jest zbyt wysoki. Rada Miasta Częstochowy przyjęła stanowisko w sprawie ustalenia maksymalnych taryf na gaz ziemny CNG dla polskich operatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy posiadają autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).W stanowisku przyjętym przez częstochowski samorząd na sesji 25 marca czytamy:
„Rada Miasta Częstochowy apeluje o pilną interwencję, aby wzorem stawek maksymalnych dla innych przedsiębiorstw – ustanowić maksymalną cenę gazu CNG dla podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A., które w naszym mieście realizuje usługi transportu zbiorowego, tak jak inne tego typu przedsiębiorstwa w całej Polsce, zostało w ostatnim czasie poddane ogromnym wzrostom kosztów działalności bieżącej, na które w największym stopniu składa się drastyczna podwyżka cen za energię i paliwa. Na wzrost tych cen miało wpływ wiele czynników, tj. m.in. pandemia, wojna, wzrost inflacji, jak i polityka rządu. Wzrost cen determinowało wiele czynników, natomiast rządowe programy osłonowe – w tym ustalenie maksymalnych cen gazu – determinował tylko jeden czynnik – decyzja. Dlatego nie możemy pojąć, dlaczego nasz Rząd i kierowane przez Panią Ministerstwo nie objęło działaniami osłonowymi przedsiębiorstw wrażliwych, świadczących usługi komunikacji miejskiej dla ludności. Cena 1 m3 gazu CNG jaką płaciło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A. na początku 2022 roku wynosiła 3,91 zł netto. W styczniu roku 2023 cena ta wynosiła już 7,68 zł netto. Wzrost cen gazu wyniósł aż 96,4%. Obecna polityka gospodarcza rządu w ramach programów osłonowych, w tym ustalenia maksymalnych cen gazu dla wybranych przedsiębiorstw, doprowadziła do sytuacji, w której podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, nie stać na zakup ekologicznego paliwa CNG. Miejscy przewoźnicy ze względu na poziom regulacji cen zmuszeni są korzystać z paliwa tradycyjnego, co przyczynia się do zwiększenia emisji. Korzystanie z gazu CNG przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A., jak i inne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Polsce, w ramach nowych niesprawiedliwych cen jest nie tylko nieekonomiczne, ale po prostu – ze względu na wzrost o 96,4% – niemożliwe. Jako Rada Miasta Częstochowy wierzymy, że Pani Minister ma zbieżne cele z nami, co do realizacji komunikacji miejskiej w niskoemisyjny sposób, a nieobjęcie regulacjami maksymalnych cen gazu podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, było jedynie przeoczeniem, dlatego liczymy na przyjęcie naszego apelu”.