Podczas ostatniego zebrania Rady Miasta Częstochowy, które odbyło się w czwartek, radni podjęli decyzję o zatwierdzeniu poprawek do taryf w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). Zmiany te mają na celu zwiększenie rotacji pojazdów w centrum miasta i dostosowanie stawek parkingowych do rosnących kosztów ich utrzymania. Nowe taryfy wejdą w życie 1 lutego 2024 roku.
Jak zauważyli radni, stawki za parkowanie nie były aktualizowane od kilku lat, pomimo systematycznego wzrostu kosztów utrzymania strefy i inflacji. Innym poważnym problemem jest brak rotacji pojazdów w najbardziej ruchliwych rejonach miasta, co prowadzi do trudności z jakimi borykają się kierowcy szukający wolnych miejsc parkingowych.
Zgodnie z uzasadnieniem uchwały, głównym celem funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Częstochowie jest stworzenie warunków sprzyjających rotacji pojazdów. Działanie to ma skłonić użytkowników dróg do jak najkrótszego parkowania na wyznaczonych miejscach postojowych objętych strefą. W rezultacie, mieszkańcy i klienci firm znajdujących się w najbardziej zatłoczonym rejonie miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do parkingów bliżej miejsc, do których zmierzają, z wyjątkiem miejsc pracy.
Częstochowski magistrat wyjaśnia, że wprowadzenie opłat za parkowanie w strefie skłoni część osób do rezygnacji z dojazdu samochodem do centrum. Zamiast tego, mogą wybrać środki komunikacji zbiorowej, rower miejski lub hulajnogę elektryczną. Jest to zgodne z lokalną polityką transportową miasta. Większe korzystanie z transportu publicznego powinno złagodzić jego deficyt, a mniejsza liczba samochodów na drogach przyspieszy podróż przez centrum miasta. To z kolei pomoże ograniczyć emisję zanieczyszczeń i hałasu generowanego przez transport.