Rok 1996 zapisuje się w historii jako moment, kiedy obecny budynek dworca kolejowego w Częstochowie zaczął funkcjonować. Za jego projekt odpowiedzialny był Ryszard Frankowicz, a uroczyste otwarcie obiektu było wydarzeniem na skalę ogólnopolską. Wśród licznych gości tej znakomitej ceremonii nie zabrakło nawet ówczesnego prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Budynek ten, będący reprezentantem architektonicznego postmodernizmu lat 90. XX wieku, przez długi czas uchodził za jeden z najbardziej nowatorskich obiektów tego typu w Polsce. Jego rola była kluczowa – miał on regularnie obsługiwać setki tysięcy pasażerów, pielgrzymów oraz turystów każdego roku.
Dzisiaj jednak sytuacja wygląda inaczej – dworzec niemalże opustoszał. Większość punktów usługowych, które wcześniej tętniły życiem, teraz jest zamknięta. Liczbę tych, które jeszcze działają można z łatwością zliczyć na palcach jednej ręki. Ta niekorzystna sytuacja spowodowała, że pojawiły się plany dotyczące przekształcenia tego miejsca.
W lipcu 2019 roku SARP Częstochowa we współpracy z PKP SA rozpoczęli konkurs na stworzenie koncepcji nowego dworca kolejowego. Wygrał go zespół składający się z pracowni architektonicznej Toprojekt Marek Wawrzyniak Rybnik, And Studio Paryż oraz Studio Antonini Paryż. Ich wizja polega na niszczeniu starego gmachu dworca i stworzeniu nowego, głęboko odmiennego obiektu.