W Częstochowie rozpoczęła się budowa pętli tramwajowej, a także modernizacja linii przeznaczonej do jazdy tramwajów.
Jest to największa, a zarazem najbardziej kosztowna inwestycja w województwie śląskim w ostatnich latach. W mieście od jakiegoś czasu pojawiają się nowoczesne tramwaje. Choć prace już dawno się rozpoczęły, to narzekania ze strony mieszkańców nie mają końca. Póki co nie widać większych postępów w inwestycji.
Roboty i modernizacje dotyczą głównie okolic Tysiąclecia Północy. To właśnie w tych okręgach mają powstać dwie nowe pętle przeznaczone dla tramwajów. Na razie przy jednej z pętli w okolicy Promenady im. Czesława Niemena położone zostały tory, ale same tory to za mało. Poza tym, aby tramwaj mógł normalnie się przemieszczać i funkcjonować muszą powstać tory również w centrum miasta.
Niby jest ruch na pracy budowy, nie sposób nie zauważyć także robotników w odblaskowych strojach, to jednak wciąż za mało. W momencie gdy prace na dobre przeniosą się w okolice centrum Częstochowy na pewno zmieni się także organizacja ruchu. Tory przecinać się będą w okolicy alei Najświętszej Maryi Panny. Remonty i przebudowy to nie wszystko.
MPK w Częstochowie otrzymało dość duże dotacje na nowe tramwaje. Miasto wyszło naprzeciw oczekiwaniom swoich mieszkańców i zakupiło także 10 tramwajów najnowszej generacji, które powoli zaczynają się pojawiać w mieście. Tramwaje są niskopodłogowe i bardzo dobrze dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Są także bardziej wygodne, niż starsze tramwaje, które trzeba odstawić do muzeum. Co ciekawe tego typu tramwaje twist drugiej generacji nie dzielą się także na wagony. To dużo korzystniejsza forma podróżowania, na pewno większe poczucie bezpieczeństwa dla pasażerów. Trzeba podążać za duchem czasu. Takie nowoczesne tramwaje ułatwią na pewno pracę maszynistom, ponieważ mają inny układ sterowania. Znacznie różnią się także od swoich poprzedników pod względem mechaniki i elektroniki.
Na chwilę obecną mieszkańcom pozostaje jedynie na bieżąco śledzić zmiany w ruchu i objazdy związane z remontami i modernizacją dróg. Reszta przyjdzie, a nawet przyjedzie z czasem.